Nak Sewa Iklan + Review ? Hanya RM10 untuk 1 Bulan . PM Alja Here

Mari Belajar : PUASA

Publish on : 3:11 PM There is : 2 Comments Labels : , , ,
Assalamualaikum hai semuaaa. Hari ni Alja nak update tentang Puasa. 

Memang antara kita sudah tahu apa itu puasa, niat puasa dan sebagainya. Tapi, tak salah untuk kita menambah ilmu dan sebarkan ilmu berguna ini pada orang lain tak kira umur. sebab pelajar sekarang lebih suka belajar melalui internet. seronok katanya. Katanyalah. (ke alja yang kata?) hahaha


Pada suatu hari, Anak perempuan Rose menanyakan satu soalan kepada Ibunya. Soalannya berbunyi ..
Maka, Si ibu mengajar anak-anaknya iaitu Aira dan Aiman cara niat puasa Ramadhan ... Baca sama sama ye :)
Aira dan Aiman sangat gembira dan tidak sabar untuk berpuasa pada keesokan hari. 

 Serba Sedikit tentang puasa yang Aira, Aiman dan kawan-kawan yang lain perlu tahu ialah ...
Ayuh Kawan-Kawan, Kita belajar tentang puasa bersama-sama!
Puasa ialah menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Rukun Puasa terbahagi kepada 2, iaitu..

  1. Berniat di dalam hati pada setiap malam pada bulan Ramadhan
  2. Menahan diri daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari.
Mengapakah Kita Berpuasa ?
  • Mematuhi perintah Allah.
  • Merasai kesusahan orang yang berlapar disebabkan oleh tiada makanan seperti orang miskin.
  • dapat menyihatkan anggota badan.
  • kita akan disayangi oleh Allah
Yehh, Malam nanti Kita akan bertarawih dan bersahur. Tak sabarnya nak dapatkan suasana macam ni. Bukan selalu kan? Hanya Sebulan dalam setahun.

Jadi pastikan kita buat sebaik mungkin agar bulan Ramadhan kita tak menjadi sia-sia. InsyaAllah.

Jumpa Lagi nanti :)

Selamat menjalani Ibadah Puasa 18 Jun 2015/1 Ramadhan 1436H

Publish on : 1:13 AM There is : 2 Comments Labels : , , , ,
Assalamualaikum hai semuaaaaa.

Tup tap tup tap. Lusa kita dah nak puasa. Allah, cepat betul masa berlalu. Seronoknya, lusa dah nak puasa.
AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN
Masa, kalau kita isi dengan perkara yang berfaedah. InsyaAllah kita tak akan rasa sia-sia langsung apa yang dia buat pada hari-2 sebelum ni.

Tapi, masa, kalau kita isi dengan perkara yang tak bermanfaat, lagha, kita rasa macam sia-2 segala apa yang kita buat selama ni.

Dalam kita sibuk persiapkan diri kita dalam menyambut bulan Ramadhan ni. Sesekali, bayangkan. Bayangkan "JIKA INI ADALAH RAMADHAN TERAKHIR SAYA...."
Kalau kita bayangkan macam ni, insyaAllah mungkin lebih membantu untuk kita dapatkan Puasa di bulan Ramadhan yang lebih berkualiti. Sampai kita rasa tak nak lepaskan, atau lebih tepat, tak nak Ramadhan 'Pergi'.

Bila kita rasa macam ni, kita akan rasa sayu tinggalkan Ramadhan. Lelagi Ramadhan yang terakhir. Allah.

Apa pun, dalan sibuk kita buat itu ini, Alja dengan rasa rendah hati, ingin memohon seribu kemaafan kepada kalian semua atas apa yang Alja buat antara sedar atau tidak. Maafkan Alja tau. Hehe. And Alja dah maafkan semua sebab Alja tak ingat korang ada buat salah pun dengan Alja. hahaha

Minta maaf bukan sahaja pada hari Raya atau tertentu sahaja tau. Hahaha kalau boleh setiap malam kita maafkan orang. Agar hati kita rasa tenteram, tak sakit hati and tak berdendam. InsyaAllah.

Next entry, insyaAllah Alja kongsi perkara bermanfaat dalam bulan Ramadan. Anak-2 pun boleh baca. InsyaAllah. Sama-2 sebarkan kebaikkan.

Moga ketemu lagi ♡♡