Friday, September 2, 2011

Cerita Sedih Seorang Isteri - Part 1

Publish on : 8:18 PM There is : 0 Comments Labels : ,
Photobucket

okey ni alja nk post entry pasal kisah Sedih Seorang Isteri . Kisah ini Dihantar oleh someone dekad alja . korang baca sampai habis .

Shomel nyea dyea ni . haha 

"Aduh.. sakitnyer , isk , aduuh .. Bang sakit nye tak tahan saya"  keluh Nisa pada suaminya Zakri.

"Apelah awak nie , lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga . Penat dah saya tunggu . Nih mesti ada benda yang tak elok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pd Nisa.

Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak , hampir 1 jam Nisa dalam bilik bersalin tapi baby tak keluar juga . Sebak hati Nisa bila Zakri berkata begitu . Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya . Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari . Doktor Johari (Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut kelahiran . Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi . Doktor Johari menyuruh Nisa meneran .. "Come on Nisa u can do it .. once more .." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar . "Good mummy" kata Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu. 

Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan keluar seorang lagi baby , kembar rupanya . "Nisa u got twin , boy and girl , putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa . "Tahniah Zakri , it's a twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri . Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya , kembar pulak . Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya . Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania . Nisa berasa lega , tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya sebentar tadi . Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja . Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak , Nisa akan dimarahi semula . Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa . Danial dan Dania diletakkan di nursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa .

 
Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa Nisa mengandungkan kandungannya , Zakri selalu memarahi Nisa , ada sahaja yang tidak kena . Kata Nisa yang bukan-bukan , gila , ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa . Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi kandungannya , Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa . Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung anak dia , dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa mengandung . Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa . Dia tak boleh terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung , kandungan Nisa dah 2 bulan .. Nisa cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin . Nisa tak tau nak cakap apa . 

Nisa balik rumah dalam kesedihan . Pada mulanya Nisa gembira bila mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi . Perasaan hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri . Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa . "Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut , suka berjenaka , ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja . Nape Bang?" soal Nisa pada Zakri ."Kaulah penyebabnya . Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelak Nisa "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi. "Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak yg bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kanNisa nak buat jahat ngan orang lain pulak Bang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal,tak baikcakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar sehingga Nisa hampir tersungkur. 



Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada .Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah. "Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu" marah Zakri. "Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh . heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni" kutuk Zakri lagi pada Nisa. "Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri. 


"Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya kedunia,"ucap Nisa sambil menangis. 
Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut shif . Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya. 



Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian 
kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi. Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa. Kalau diminta jemput...macam- macam kata kesat dilemparkan pada Nisa, perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah. 


Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa. Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takut dimarahi pula . bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yang mereka tidak bergaduh . Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalah 
melanda perkahwinannya . Kasihan Nisa dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya. 


Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya mampu menangis dan menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi ke sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh 
ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja keras 
kan " kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan ...





 Bersambung Jangan Lupa nanti ken Part 2 punya ! 



\ Esok dekad rumah alja adea Kenduri pertunangan kaka /




No comments:

Post a Comment

AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Sila Jaga Percakapan anda . Jika tidak anda boleh didenda tidak melebihi 58 Ribu Ringit atau dipenjarakan atau kedua-duanya !

ANDA SEDANG DIPERHATI . MOHON JAGA TINGKAH LAKU APABILA BERADA DI WWW.CAHAYAPERMATA.MY . TERIMA KASIH .