Gerhana Bulan Penuh ♥

December 11, 2011 1 Comments A+ a-

Photobucket
i don't wanna miss one smile †
Assalamualaikum andd yeoboseyo . Korang-2 hari nihh 10.12.2011 kann ? Gerhana bulann Penuh kann ? so korang punya tempat ada dapat tengok takk gerhana bulan tuh ? tempat alja tak dapat tengok lagi lahh . Langit Gelappp jea awan tak adaa wohh takutt sangat-2 . 

Info-2 Gerhana Bulan .
Date : 10 December 2011

Time Start : 07.30 pm
Time End : 01.00 am


Masyarakat di negara ini berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan penuh yang akan bermula dari pukul 7.34 malam esok sehingga 1.30 pagi Ahad.

Pegawai penyelidik Agensi Angkasa Negara Redzuan Tahar berkata gerhana dapat dilihat dengan mata kasar mulai 8.46 malam, manakala fasa umbra bermula dari 10.06 malam dan akan berlanjutan kira-kira 51 minit.
"Pencerap di Malaysia akan dapat melihat keseluruhan gerhana dan juga ketika bulan di fasa titik gelap pada 10.32 malam sekiranya tiada perubahan cuaca," katanya ketika dihubungi Bernama. --> Copy By Nusantaraku

Gerhana Bulan --> Sangat cantik Ciptaan ALLAH --> Bukti kekuasaan ALLAH


Gerhana bulan tuh kalau korang nak tahu KITA NAMPAK BULAN , tetapi sebenarnya bulan sangat jauh dengan kita . dan sebaliknya , KITA TAK NAMPAK ALLAH SWT , tetapi sebenarnya Allah SWT sangat dekat dengan kita . betul tak betul takk ? kankan ? --> Copy by Aliff Cullen 

mak alja ceritaa masa dulu-2 dekat kampung org selalu ketuk-2 gendang-2 suruh org lain bagun andd tengok bulan sakett . dorang jerit macam nih --> "Bagun-2 bulan saket bulan saket" . haa macam tuh lhaa . sebab tuh Kita kena perbanyakkan zikirr andd Solat sunat gerhana Bulan . 

kalau korang selalu On channel TV Astro oasis selalu keluar benda nihh kann ?
Dalam Al-Quran juga ada menyebut tentang kejadian gerhana bulan , iaitu Firman Allah dalam surah Ali ‘Imran ayat 190 yang bermaksud ..
 “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran siang dan malam , ada tanda-tanda KEKUASAAN , KEBIJAKSANAAN dan KELUASAN rahmat Allah bagi orang-2 yang berakal” . 


andd Korang kena tahu , Salah satu tanda-2 kekuasaan Allah dalam peredaran bulan , matahari dan bumi , adalah kejadian GERHANA BULAN .
Sabda Rasulullah S.A.W. yang diriwayatkan oIeh Muslim bermaksud .. 
“Sesungguhnya matahari dan bulan adalah Dua Tanda KEBESARAN ALLAH Subhanahu Wata’ala . Kedua-duanya tidak gerhana disebabkan kematian seseorang dan kerana hidupnya seseorang . OIeh itu , apabila melihat gerhana berlaku , maka BERSOLAT dan BerDoalah sehingga hilang apa yang berlaku (menimpa) kamu iaitu bala’ kegelapan”. 
kalau korang nak tengok gambar-2 nya Korang tekan SINI sebab alja punya tempat tak nampak apapa . langit tersangatlah gelap . maybe hujan tadi petang jadi alja tak berpeluang tengok . tapi takpe sebab alja berpeluang tengok gambar-2 gerhana Bulan yang blogger-2 kita snapp andd Video . hihi . Thankyou 

Ehhh , org kata Kalau asyik Gerhana bulan jea itu tanda-2 nak kiamat . betul ke ? waallahualam bissawab . Btw sekarang nihh tanda-2 kecikk banyak berlaku kann ? tengokk lahh Kajang yang tak ada Laut ponn boleh banjirr . Sekarang nihh Banyakk gempaBumi kuatt yang berlaku dekad Jepun , Indonesia andd macam-2 lagi lahh . Maksiat sana sini . Astagfirullahaladzim . na'uzubillahimindzalikh ya allah jauhkan lha kami dari Kemaksiatan .

Sungguh besar kekuasaan mu YaAllah . subhanallah Maha suci allah . allahu akbar allah maha besar . alja terbayangkan kiamat .

Firman Allah SWT: Apakah hari kiamat itu? Tahukah kamu apakah hari kiamat itu?Al-Mawardi berkata: Apakah hari kiamat itu mempunyai dua maksud:Hari kiamat sendiri yang ditafsirkan selepas itu.Azab yang menakutkan semua hati manusia.Dinamakannya qari’ah bagi setiap yang sukar dan pedih. Pengulangan qari’ah sebagai tanda membesarkannya.Firman Allah SWT: Pada hari itu manusia adalah seperti anai-anai yang bertebaran.Berkenaan dengan perkataan firash sebagai perumpamaan mempunyai dua maksud:Segala benda yang berterbangan seperti nyamuk dan lainnya termasuk juga belalang. Inilah pendapat al-Farra’.Burung yang jatuh ke dalam api bukan semata-mata nyamuk dan juga lalat. Inilah pendapat Abu Ubaidah dan Qatadah. ----> Selanjutnya di SINI
dalam Surah Ta'Ha ada menyebut .

ayat [15]
“Sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang – yang Aku sengaja sembunyikan masa datangnya – supaya tiap-tiap diri dibalas akan apa yang ia usahakan.  ------> selanjutnya di SINI

hmmp , sesungguhnya Kiamat itu Rahsia Allah . kita sebagai umatnya kenalah besedia dengan persiapan yang disuruh oleh DIA yang mencipta kita Langit serta Bumi .

So korang ada dapat lihat takk gerhana Bulan pukul 12.41pagi nihh ? alja tak dapat-2 lagii :/  takpe takpee . Alja tetap bersyukur kerana kitaa Diberi peluang oleh ALLAH kerana dia memberi kita Nafas untuk menghirup udara yang segarr ini . Thankyou Allah mak alja tetap tunggu dekat luar sebab nak tengok gerhana Bulan . Sabar emak 

Maaf lahh Mungkin Entry ini Panjang sikit . hihi okeyy korangg dah malam sangat mauu tidurr , Hope happy-2 selalu . Takecare Korang Assalamualaikum okey Byebye :)


♥ Syukur kepada Tuhan 

1 Comments:

Write Comments
Niel
AUTHOR
December 11, 2011 at 1:27 AM delete

Kite x dpt tengor gerhana pown,
sebab hujan:(

Reply To This Comment
avatar

Sila jaga di setiap perkataan yang anda berikan disini. Ingat-ingat sikit, Setiap perkataan akan disoal di akhirat dan juga Jari serta lidah inilah yang paling tajam menghiris hati. Terima Kasih ❤