Diari Ramadhan Kita

July 28, 2012 3 Comments A+ a-

Photobucket
Baca Part sebelum hanya disini .
Assalamualaikum andd yeoboseyo  .. alhamdullilah exam bulanan kedua saya dah tamat dann .. K tak puas hati merana sampai mati . haha dan alhamdullilah juga sebab Kita dah berpuasa selama 7Hari dan hari ni merupakan 7Ramadhan 1433H / 2012

haa ada ponteng puasa ye ? okey duit Raya kurang . haha . Hari ni baru 7Ramadhan , surau dekat area rumah alja semakin sikit jemaahnya . mana mereka ? mana ? mana ?

Title alja kali nh "Diari Ramadhan" Kenapa diari Ramadhan ? haha saja je .. saja ? ehh taklah , sebab alja ada letak pasal makruh dan perkara-2 batal puasa . alja hope anda suka entry alja kali nh . No idea sayang :)

Fadhilat Ramadhan

Abu Hurairah RA. meriwayatkan bahawa Rasullulah SAW bersabda ....
"Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pon sebelum mereka . Bau mulut daripada seorang islam yang berpuasa adalah lebih harum disisi allah daripada bau haruman Kasturi . Ikan-2 dilautan mereka sehinggalah mereka berbuka puasa"

Adab menyempurnakan Ibadah Puasa di bulan Ramadhan 
  1. menjaga lidah daripada berdusta , mengumpat dan mencampuri urusan orang lain yang tiada kena mengena dengannya
  2. memelihara mata dan telinga daripada melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syarak dan sia-2
  3. Jangan perbanyakkan tidur pada siang hari dan makan pada malamnya tetapi bersederhanalah pada kedua-2 nya .
  4. memenuhi malamnya dengan amalan sunat seperti solat tarawih , witir dan sebagainya
Perkara-2 makruh yang dilakukan ketika berpuasa
  1. Berkumur-2 dan mengosok gigi ketika gelincir matahari
  2. memasukkan air kedalam hidung secara berlebihan
  3. mengeluarkan perkataan yang kotor dan sia-2
  4. memandang atau mencium bunga atau bau-2
  5. Berbekam . jika berbekam itu melemahkan badan
  6. merasa makanan dengan lidah
  7. mengunyah benda keras atau liat yang tidak boleh hancur seperti getah dan sebagainya
Perkara-2 membatalkan puasa
  1. Makan , minum dan bersetubuhan pada siang hari dengan sengaja
  2. memasukkan sesuatu kedalam lubang rongga seperti hidung , telinga dan mulut walaupun tidak mengenyangkan
  3. muntah dengan sengaja
  4. Keluar haid bagi kaum wanita
  5. mengeluarkan "air mani" dengan sengaja , bukan melalui mimpi
  6. bersalin
  7. hilang akal disebabkan gila atau mabuk pada siang hari atau pada bulan puasa
  8. melihat bulan syawal
  9. murtad (Keluar daripada agama islam)
Firman ALlah subhanahu wa Ta'ala , Tafsirnya ...
"(masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran , menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi Keterangan-2 yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah." .. Surah Al-Baqarah ayat 185

nampak tak seorang islam yang berpuasa , bau mulut dia lebih harum . bertuahnya . jadi bersyukur dan berpuasa lah :)


3 Comments

Write Comments
Hafiz
AUTHOR
July 28, 2012 at 7:13 AM delete

melihat bulan syawal cm mana uh...x berape pahaM????
bole terangkan x???
secara rasionalnye blog awk mmg trbaik.sye suke blog awk..

Reply To This Comment
avatar
nadia
AUTHOR
July 29, 2012 at 1:21 AM delete

biasanya mcm ni lah. bila dah seminggu je jemaah semakin berkurang. bila nak pertengahan dgn akhir, pangkat mak2 dah sibuk buat kuih raya la.. hee

Reply To This Comment
avatar
O.R.A.N.G.E
AUTHOR
July 31, 2012 at 9:58 PM delete

salam ramadhan....
jom singgah sini plak...
http://akukaudansesuatu.blogspot.com/2012/07/maafkan-aku.html

Reply To This Comment
avatar

Sila jaga di setiap perkataan yang anda berikan disini. Ingat-ingat sikit, Setiap perkataan akan disoal di akhirat dan juga Jari serta lidah inilah yang paling tajam menghiris hati. Terima Kasih ❤